donderdag 21 mei 2015

vervoer velomobiel zonder aanhanger

Zijn al een tijdje op zoek naar makkelijk vervoer van een velomobiel.
Omdat zowel mijn broer als ik niet over een aanhanger beschikken en ook niet de ruimte daarvoor hebben.
Zijn bezig met het volgende project. Is al in een vergevorderd stadium en we willen er zo mee naar Cyclevision.


Het geheel een beetje afgekeken van het volgende wat we op een 2CV meeting zagen.

Het probleem waar we tegen aanlopen is alleen nog de snelheid. Boven de 100 zien buitensporige slijtage op  voornamelijk de achterband (schwalbe marathon).
Heeft iemand een idee welke fietsband geschikt is voor snelheden boven de 100.




17 opmerkingen:

  1. Ben je niet bang dat de velomobiel in een scherpe bocht voor zichzelf begint?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben het meest bang voor kantelen . Maar door gewicht in de velomobiel te leggen willen we het zwaarte punt verlagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Maarten,

    Denk je echt dat dit goed zal gaan op de (snel)wegen? Ik zie er brokken van komen, en zou jullie adviseren om de fiets gewoon op het dak vast te zetten, gaat prima als je een paar universele dragers monteert op je dakrails. Fiets er met 2 man optillen en vast snoeren via riempjes door de wielen, gaat prima!
    Alternatief zou je zelfs een houten raamwerk kunnen maken waar de fiets vast op staat en dat in het geheel op de dakrails vast maken met spanbandjes. Als je het max. dakgewicht respecteert gaat dat ook prima. (max. dakbelasting is meestal 50 kg, dus niet meer dan 1 Alleweder tegelijk op het dak!)
    Ik heb op een dusdanig zelfgemaakt raamwerk ook m'n Strada van Nederland naar Noorwegen verplaatst zonder problemen, dat was dan op een camper, maar dat maakt nauwelijks verschil.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben alebei een Alleweder en wilden er al 1 op het dak vervoeren en er achteraan. We zouden evt een raamwerk kunnen maken voor twee velomobiels op het dak.

      Verwijderen
    2. Is mogelijk Maarten, maar houd dan heel goed rekening met je maximale dakbelasting! Ik vrees dat 2 velomobielen al snel boven dit maximum gaan uitkomen, en als het onderweg fout gaat heb je 2 velomobielen en een auto met schade, dat is wel wat overdreven voor een bezoekje aan CV lijkt me...........
      Even opgezocht, en voor de Fiat Panda is de max. dakbelasting inderdaad 50 kg, dus 2 velomobielen op het dak gaat te veel worden, die komen daar overheen.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Maarten

    Ik hoop dat je er aan gedacht hebt dat het voertuig gekeurd moet zijn en een kenteken moet hebben als aanhanger achter de auto
    Zo'n aanhanger trekt gegarandeerd de aandacht van de politie ( doen we ook al fietsend ) en dat dat problemen geeft
    Op het dak v d auto of een aanhangwagen is veel makkelijker en veiliger.

    https://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Toelatingskeuring-speciale-aanhangwagen.aspx?path=Portal/IGK/Aanhangwagen%20en%20oplegger/Toelatingskeuring%20speciale%20aanhangwagen

    Groeten, Andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had zelfs op mijn aanhanger achter de brommer een kentekenplaat nodig
      en die woog nog lang geen 100 kg

      Verwijderen
    2. Volgens mij is een kenteken voor een aanhanger pas nodig boven de 750kg .Daarr komt de alleweder niet aan .Kan hier jammer genoeg niks vinden over personenvervoer in de aanhanger.

      Verwijderen
    3. Ok, gevonden
      Bij mijn brommer was het ook een witte plaat, dat is bij jou auto ook zo
      Wit is TOT 750 kg, daarna heb je een eigen kentekenplaat nodig (nu dus niet)

      http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-voor-kentekenplaat-heb-ik-nodig-voor-mijn-aanhangwagen-of-caravan.html

      Groeten, Andre

      Verwijderen
  5. Ik vind dit echt een geweldig goede 1 april grap, maar helaas iets te laat.

    Een VM is toch veel te licht voor zo'n manier van vervoeren. Dat gaat slingeren en dan is er geen houden meer aan. Is het de bedoeling dat de voorwielen de grond niet raken, aangezien je het over het achterwiel hebt. Dan wordt het dus éénwielerig-aanhangwagentje.

    Het klinkt echt alsof dit niet gaat lukken, ik ben wel heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden ook nog gedacht achterstevoren zodat de twee wielen achter zijn voor meer stabieliteit. En voor een goede grap is het toch nooit te laat

      Verwijderen
  6. Ik vind dit echt bijzonder gevaarlijk !!!
    Niet zo zeer voor je zelf, maar voor een ander !!!

    Met vr Gr
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja ik moet helaas ook bekennen dat ik het een slecht plan vind...
    Het wordt vragen om problemen.
    Op het dak is een betere optie maar dan slechts eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja ik moet helaas ook bekennen dat ik het een slecht plan vind...
    Het wordt vragen om problemen.
    Op het dak is een betere optie maar dan slechts eentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Cool plan, zie je graag zo rijden! Hup Hup! Zet hem op!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weliswaar niet de snelste maar zeker wel de makkelijkste (en leukste) manier is om ook de auto niet mee te nemen. Trappen maar!

    BeantwoordenVerwijderen